Stichting
Klachten en Geschillen
Eerstelijnszorg
De weg van een adviesvraag, klacht of geschil binnen de huisartsenzorg verloopt langs verschillende mogelijke stappen. Wij noemen dit onze patiëntreis bij de huisartsenzorg. In deze reis laten we zien hoe skge betrokken is: vanaf het eerste adviesgesprek tot en met de behandeling van klachten en/of geschillen. De infographic hieronder geeft een helder overzicht van de aantallen in 2024 en laat zien waar en op welke momenten wij ondersteuning bieden. Zo wordt zichtbaar hoe wij bijdragen aan zorgvuldige klachtbehandeling en het versterken van vertrouwen in de zorg.
Lex Mooy
Een korte toelichting
Onze unieke patiëntreis – anno nu
Lex Mooy
Stap voor stap
De zorg is mensenwerk. Dat betekent dat er ook wel eens iets misgaat. Als er ontevredenheid bestaat over de zorgverlener, bijvoorbeeld op het gebied van de kwaliteit van zorg, de bereikbaarheid of de behandeling is het essentieel dat patiënt en zorgverlener dit eerst samen bespreken, hoe lastig dat soms ook is. De klachtenfunctionaris van skge kan hiervoor handige tips geven.
Komt men er samen echt niet uit? Dan kan de klachtenfunctionaris bemiddelen tussen patiënt en zorgverlener. Bij de klachtenfunctionaris kan de patiënt zijn of haar verhaal kwijt waarna de zorgverlener de gelegenheid geeft om te reageren. Over en weer probeert zij zo het vertrouwen te herstellen. Lukt dit niet dan kan er bij skge een officiële klacht of zelfs een geschil worden aangebracht.
Eerst zelf het gesprek aangaan met de zorgverlener
Een goede voorbereiding helpt daarbij.
De ervaring leert dat een 1-op-1 gesprek tussen patiënt en zorgverlener al veel oplost. En voor diegene die daar tegenop ziet? De professional bij skge helpt met handige tips ter voorbereiding van en tijdens het ADVIESGESPREK.
Komen de patiënt en zorgverlener er samen niet uit?
De klachtenfunctionaris kan bemiddelen tussen beiden. De klachtenfunctionaris luistert goed naar de klacht en vraagt aan de zorgverlener om te reageren. Zo probeert zij proactief over en weer meer begrip te creëren tijdens het BEMIDDELINGSGESPREK.
Leidt de bemiddeling niet tot een oplossing?
Dan kan er een juridische procedure worden gestart bij de geschillencommissie. De geschillencommissie geeft een onafhankelijk en onpartijdig oordeel. De procedure is laagdrempelig, en men moet de uitspraak nakomen.
Vanuit de bemiddeling (in de klachtfase) wordt er gezorgd voor een WARME OVERDRACHT naar de commissie. We brengen op een aantal momenten – voor en na de klachtfase en na de geschilfase – onze KENNIS & EXPERTISE terug naar het brede zorglandschap waar patiënten/cliënten en zorgaanbieders zorg genieten en geven. Dat doen we door onze uitspraken te publiceren, analyses te maken en te publiceren en al onze kennis aan te wenden in de adviesgesprekken waar er nog geen sprake is van een daadwerkelijk bij ons gemelde klacht. Wij leveren aantoonbare meerwaarde in het voorkomen van klachten en/of geschillen.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies en analytische cookies. Indien u zelf wenst te selecteren welke cookies u wilt accepteren klikt u op 'Cookie instellingen'. Hier vindt u tevens een overzicht van de cookies per categorie.
Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals genoemd in ons beleid. U kunt ook de cookies weigeren door op 'Weigeren' te klikken.
Bekijk privacyverklaring
Cookie instellingen Weigeren Accepteren
Cookie | Type | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "analytisch" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "functioneel" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
viewed_cookie_policy | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
Cookie | Type | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|---|
Google Analytics | permanent | 2 jaar | Deze cookie wordt geplaatst door Google en gebruikt om de statistieken van deze website bij te werken. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |