Meerwaarde voor onze samenleving: rondom klachten en geschillen proberen we elke dag daaraan een bijdrage te leveren. Ons jaarverslag is hét moment dat we samen met u stilstaan bij het jaar dat achter ons ligt. We publiceren traditiegetrouw onze jaarrekening maar laten niet alleen de cijfers spreken. We doen ook ons best om de wereld te duiden die achter deze cijfers schuilgaat.
In interviews laten we professionals aan het woord die vanuit verschillende invalshoeken reflecteren op emoties bij onvrede of mogelijke klachten in de zorg. Het zijn krachtige verhalen, waardoor een genuanceerd beeld ontstaat van complexe communicatie in lastige situaties.
INTERVIEW GEORGE SMITS
expert op het gebied van emotiemanagement
Huisartsen en andere medische professionals komen geregeld in een lastige situatie terecht met een patiënt. Emoties spelen daarbij een belangrijke rol, vaak van beide kanten. Soms monden zulke situaties uit in een klacht of een geschil, wat betrokkenen kunnen ervaren als een ingrijpend traject. Maar zijn er ook interventies toe te passen om de communicatie al eerder in goede banen te leiden en zo het conflict te ontmantelen? We vroegen het George Smits, psycholoog en expert in emotiemanagement.
KLACHTEN EN GESCHILLEN – RAPPORTAGE
Hoeveel vragen, klachten en geschillen kwamen in 2024 bij skge binnen en hoe werden zij afgehandeld? Dat ruim 96% van de klachten kon worden afgesloten voordat het tot een geschil kwam, zegt iets over de meerwaarde van onze klachtenfunctionarissen.
Let op: deze rapportage bekijkt u het best op desktop formaat.
ANNEMIEKE KERST REAGEERT
skge-klachtenfunctionaris
In februari is Annemieke Kerst gestart als klachtenfunctionaris bij skge. Met een gevarieerde achtergrond als klachtonderzoeker, vertrouwenspersoon en buurtbemiddelaar heeft zij ook al in vorige functies veel ervaring opgedaan met klachten en conflicten. Het interview met George Smits roept bij haar veel herkenning op.
RAPPORTAGE
Wij dragen vanuit onze stichting een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Om daaraan te voldoen is het essentieel dat wij een gezonde financiële organisatie zijn. Daarover leggen wij op een transparante manier verantwoording af.
INTERVIEW RINSKE VAN DE GOOR
Rinske van de Goor is huisarts en praktijkhouder in Utrecht. Zij is onder meer bekend van haar columns in de Volkskrant, waarin zij medische thema’s en maatschappelijke kwesties aansnijdt. In die columns benadrukt zij ook het belang van langdurige relaties tussen arts en patiënt voor kwalitatieve zorg. Hoe heeft zij het interview met George Smits gelezen?
2024 IN FEITEN EN CIJFERS
De weg van een adviesvraag, klacht of geschil binnen de huisartsenzorg verloopt langs verschillende mogelijke stappen: onze patiëntreis. In deze reis laten we zien hoe skge betrokken is: vanaf het eerste adviesgesprek tot en met de behandeling van klachten en/of geschillen. De infographic in dit artikel geeft een helder overzicht van de aantallen in 2024 en laat zien waar en op welke momenten wij ondersteuning bieden.
NAWOORD DOOR ONZE DIRECTEUR/BESTUURDER
Wat kunnen de klachten en geschiluitspraken ons vertellen over de samenleving van vandaag de dag, en meer nog, over ons werkveld? Die kennis en expertise brengt skge voortdurend terug naar de bij haar aangesloten huisartsen, apothekers en mondhygiënisten. Op die manier werken we, samen met zorgaanbieders, voortdurend aan de kwaliteit van zorg. Uiteindelijk is dat een verantwoordelijkheid die op brede schouders rust, gedragen door mensen zoals u en ik: zorgaanbieders, cliënten, geschilleninstanties, bemiddelaars én beleidsmakers.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies en analytische cookies. Indien u zelf wenst te selecteren welke cookies u wilt accepteren klikt u op 'Cookie instellingen'. Hier vindt u tevens een overzicht van de cookies per categorie.
Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals genoemd in ons beleid. U kunt ook de cookies weigeren door op 'Weigeren' te klikken.
Bekijk privacyverklaring
Cookie instellingen Weigeren Accepteren
Cookie | Type | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "analytisch" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "functioneel" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
viewed_cookie_policy | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
Cookie | Type | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|---|
Google Analytics | permanent | 2 jaar | Deze cookie wordt geplaatst door Google en gebruikt om de statistieken van deze website bij te werken. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |