logo skge

VERSLAGLEGGING

Meerwaarde voor onze samenleving: rondom klachten en geschillen proberen we elke dag daaraan een bijdrage te leveren. Ons jaarverslag is hét moment dat we samen met u stilstaan bij het jaar dat achter ons ligt. We publiceren traditiegetrouw onze jaarrekening maar laten niet alleen de cijfers spreken. We doen ook ons best om de wereld te duiden die achter deze cijfers schuilgaat.

In interviews laten we professionals aan het woord die vanuit verschillende invalshoeken reflecteren op emoties bij onvrede of mogelijke klachten in de zorg. Het zijn krachtige verhalen, waardoor een genuanceerd beeld ontstaat van complexe communicatie in lastige situaties. 

‘Hoe blijf je op de cortex?’

INTERVIEW GEORGE SMITS

expert op het gebied van emotiemanagement

Huisartsen en andere medische professionals komen geregeld in een lastige situatie terecht met een patiënt. Emoties spelen daarbij een belangrijke rol, vaak van beide kanten. Soms monden zulke situaties uit in een klacht of een geschil, wat betrokkenen kunnen ervaren als een ingrijpend traject. Maar zijn er ook interventies toe te passen om de communicatie al eerder in goede banen te leiden en zo het conflict te ontmantelen? We vroegen het George Smits, psycholoog en expert in emotiemanagement. 

Jaarcijfers 2024

KLACHTEN EN GESCHILLEN – RAPPORTAGE

Hoeveel vragen, klachten en geschillen kwamen in 2024 bij skge binnen en hoe werden zij afgehandeld? Dat ruim 96% van de klachten kon worden afgesloten voordat het tot een geschil kwam, zegt iets over de meerwaarde van onze klachtenfunctionarissen.

Let op: deze rapportage bekijkt u het best op desktop formaat.

‘Erboven hangen, om de mens achter de emoties te zien’

ANNEMIEKE KERST REAGEERT

skge-klachtenfunctionaris 

In februari is Annemieke Kerst gestart als klachtenfunctionaris bij skge. Met een gevarieerde achtergrond als klachtonderzoeker, vertrouwenspersoon en buurtbemiddelaar heeft zij ook al in vorige functies veel ervaring opgedaan met klachten en conflicten. Het interview met George Smits roept bij haar veel herkenning op.

Financiële verantwoording 2024

RAPPORTAGE

Wij dragen vanuit onze stichting een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Om daaraan te voldoen is het essentieel dat wij een gezonde financiële organisatie zijn. Daarover leggen wij op een transparante manier verantwoording af.

‘Heb ook oog voor de kwetsbaarheid van de dokter’

INTERVIEW RINSKE VAN DE GOOR

Rinske van de Goor is huisarts en praktijkhouder in Utrecht. Zij is onder meer bekend van haar columns in de Volkskrant, waarin zij medische thema’s en maatschappelijke kwesties aansnijdt. In die columns benadrukt zij ook het belang van langdurige relaties tussen arts en patiënt voor kwalitatieve zorg. Hoe heeft zij het interview met George Smits gelezen?

De integrale patiëntreis bij huisartsen

2024 IN FEITEN EN CIJFERS

De weg van een adviesvraag, klacht of geschil binnen de huisartsenzorg verloopt langs verschillende mogelijke stappen: onze patiëntreis. In deze reis laten we zien hoe skge betrokken is: vanaf het eerste adviesgesprek tot en met de behandeling van klachten en/of geschillen. De infographic in dit artikel geeft een helder overzicht van de aantallen in 2024 en laat zien waar en op welke momenten wij ondersteuning bieden. 

Mensen zoals u en ik

NAWOORD DOOR ONZE DIRECTEUR/BESTUURDER

Wat kunnen de klachten en geschiluitspraken ons vertellen over de samenleving van vandaag de dag, en meer nog, over ons werkveld? Die kennis en expertise brengt skge voortdurend terug naar de bij haar aangesloten huisartsen, apothekers en mondhygiënisten. Op die manier werken we, samen met zorgaanbieders, voortdurend aan de kwaliteit van zorg. Uiteindelijk is dat een verantwoordelijkheid die op brede schouders rust, gedragen door mensen zoals u en ik: zorgaanbieders, cliënten, geschilleninstanties, bemiddelaars én beleidsmakers.

Waardevolle informatie en kennis uit de praktijk voor patiënt & zorgverlener