1.324 klachten in 2020

Het aantal klachten dat skge in 2020 heeft ontvangen, is opnieuw gestegen. Er zijn in totaal 1324 klachten ingediend over de huisartsenzorg. In 2019 waren dat er 1111.


Het grootste deel van de klachten gaat over het medisch-professioneel handelen van de huisarts of een medewerker.

Het aantal geschillen is opnieuw gedaald: van 134 in 2019 naar 116 in 2020. Daarvan gingen er 104 over de huisartsenzorg en 12 over de openbare apotheken. In het jaarverslag 2020 lichten we de cijfers uitgebreid toe. Dit jaarverslag krijgt u in mei digitaal toegestuurd.

Naar alle nieuwsberichten

8 april 2025

Een klacht verdient een goed gesprek; onze publicatie in Tijdschrift voor Klachtrecht
In de nieuwste editie van het Tijdschrift voor Klachtrecht vertelt Jiske Prinsen over het werk van skge, de kracht van bemiddeling en het belang van laagdrempelige klachtbehandeling in de eerstelijnszorg.

11 maart 2024

‘Een ontwikkeling waar we heel blij van worden’
We krijgen dagelijks tientallen telefoontjes. Vaak van patiënten die een vraag hebben over een voorval dat zich heeft afgespeeld rondom huisartsenzorg. Mensen vragen zich af of wat er gebeurt is wel oké is en of ze hierover bijvoorbeeld een klacht in kunnen dienen. Onze klachtenfunctionarissen staan al deze mensen te woord.

18 december 2023

Luisteren zonder oordeel; onze publicatie in het Medisch Contact
In het Medisch Contact spreken klachtenfunctionaris Margo van Weert en directeur Jiske Prinsen over het bemiddelen bij klachten en geschillen. Over de verbinding met de patiënt, de kracht van sorry zeggen en het bewegen naar de oplossing. Dit is een verkorte weergave van de publicatie in De Dokter.
Waardevolle informatie en kennis uit de praktijk voor patiënt & zorgverlener