Home > Zorgverleners > Informatie wkkgz
Sinds 1 januari 2017 staat de Wkkgz voor een snellere en betere aanpak van klachten in de zorg. De wet verplicht zorgaanbieders tot een interne klachtenregeling. Hierin legt u aan uw patiënten duidelijk uit bij wie zij terecht kunnen met eventuele klachten en hoe u daarmee omgaat. Bovendien vereist de Wkkgz dat u de beschikking heeft over een onafhankelijke klachtenfunctionaris, en toegang tot een onafhankelijke geschilleninstantie. Skge kan u helpen om een goede invulling te geven aan deze wettelijke verplichtingen. Wij bieden niet alleen klachtenfunctionarissen en geschilleninstanties aan, maar delen ook graag onze kennis en expertise om de omgang met klachten te verbeteren.
De Wkkgz dwingt een bepaald traject af dat patiënt en zorgverlener dienen te bewandelen:
Wanneer u binnen uw praktijk of organisatie de ruimte biedt om onvrede te uiten en om daarover gezamenlijk het gesprek aan te gaan, ontstaat ook ruimte voor een oplossing. Uw proactieve en aandachtige houding is de sleutel tot succes.
U kunt zelf een klachtenfunctionaris aan uw organisatie verbinden of daarvoor een beroep doen op skge. De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen u en uw patiënt volgens het principe van hoor en wederhoor. Uw medewerking maakt het verschil.
Skge faciliteert diverse geschillencommissies, waarin zowel de beroepsgroep als de patiënt vertegenwoordigd is, onder voorzitterschap van een (ex)rechter. De uitspraak van de commissie is juridisch bindend. Dit betekent dat beide partijen zich erbij moeten neerleggen en dat hoger beroep niet mogelijk is. De uitspraak van de commissie kan door de civiele rechter alleen nog marginaal worden getoetst. De civiele rechter kijkt dan of het proces op de juiste manier is verlopen en of de geschilleninstantie in redelijkheid tot de betreffende uitspraak had mogen komen. Heeft u hier nog vragen over, dan geeft de ambtelijk secretaris u graag een nadere toelichting.
Hier vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, mail of bel ons dan gerust.
Eerdere uitspraken worden anoniem gepubliceerd. Zij geven waardevolle informatie over wat er speelt in de zorg, en hoe patiënten en zorgverleners daarvan kunnen leren.
Cookie | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |