‘Een ontwikkeling waar we heel blij van worden’

We krijgen dagelijks tientallen telefoontjes. Vaak van patiënten die een vraag hebben over een voorval dat zich heeft afgespeeld rondom huisartsenzorg. Mensen vragen zich af of wat er gebeurd is wel oké is en of ze hierover bijvoorbeeld een klacht in kunnen dienen. Onze klachtenfunctionarissen staan al deze mensen te woord.

Het is heel mooi om te kunnen constateren dat er steeds meer adviesgesprekken zijn. Hiermee bedoelen wij het gesprek dat een klachtenfunctionaris voert met (veelal) een patiënt over onvrede, waarna de patiënt, na het gesprek, met een set adviezen in de hand zélf teruggaat naar de huisarts om het gesprek over de onvrede aan te gaan.

Uit onze cijfers blijkt dat steeds meer mensen zelf het gesprek met hun huisarts aangaan. In de laatste drie kwartalen van 2023 hebben onze medewerkers ongeveer 950 adviesgesprekken gevoerd. Anderzijds is het aantal formele klachten gedaald, een ontwikkeling waar wij heel blij van worden.

Zélf het gesprek aangaan met de zorgverlener werkt eigenlijk altijd het best. Daarbij is het voor de patiënt fijn om te weten dat, wanneer hij/zij er zelf niet uitkomt met de huisarts, er altijd nog de mogelijkheid bestaat om toch die klacht in te dienen bij onze organisatie. Uiteraard geldt ook dat niet iedereen het kan of durft, zelf het gesprek aangaan. Of dat er zoveel is gebeurd dat de ruimte hiervoor er al niet meer is. Dan kan een patiënt direct een klacht bij ons indienen. Ook de zorgverlener weet ons steeds vaker op voorhand te vinden. Voor tips en advies over hoe het gesprek met een patiënt aan te gaan.

Skge zet zich, als kennis- en expertiseinstituut, nadrukkelijk in op het delen van de kennis. Wij doen dit niet alleen door adviesgesprekken op individuele basis, maar ook door onze kennis te delen op sociale media en via podcasts op ons Spotify kanaal. Zo geven wij kennis terug aan de samenleving.

Naar alle nieuwsberichten

18 december 2023

Luisteren zonder oordeel; onze publicatie in het Medisch Contact
In het Medisch Contact spreken klachtenfunctionaris Margo van Weert en directeur Jiske Prinsen over het bemiddelen bij klachten en geschillen. Over de verbinding met de patiënt, de kracht van sorry zeggen en het bewegen naar de oplossing. Dit is een verkorte weergave van de publicatie in De Dokter.

28 november 2023

Onze nieuwste podcast afleveringen voor u!
Verhalen over Vertrouwen – het podcast kanaal van skge – heeft twee waardevolle nieuwe afleveringen. Klachtenfunctionarissen Margo en Harma spreken over EHBO – Eerste Hulp Bij Onvrede – gesprekken en ‘Ongemak in het kwadraat’. Beluister ze hier.

3 oktober 2023

In Memoriam
We zijn diep getroffen door het overlijden van ons bevlogen commissielid en collega Sonja Keizers.
Waardevolle informatie en kennis uit de praktijk voor patiënt & zorgverlener