Nieuwe regeling voor waarneming

Waarnemers waren op basis van de Wkkgz al verplicht om zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie. Voor de aansluiting bij de klachtenfunctionaris konden zij met de praktijkhoudend huisarts afspreken dat zij onder diens aansluiting vallen.


Vanaf 1 januari 2021 gaat dit veranderen voor waarnemers met een overeenkomst voor praktijkmedewerking. Voor waarnemers op incidentele basis en duurwaarnemers verandert er niets. De LHV heeft een Modelovereenkomst praktijkmedewerking ontwikkeld. Deze nieuwe overeenkomst maakt vaste waarneming onder bepaalde voorwaarden mogelijk, zonder dat de Belastingdienst de overeenkomst als dienstbetrekking beschouwt. Een van die voorwaarden is een zelfstandige aansluiting bij een klachtenfunctionaris, dus naast de al verplichte aansluiting bij een geschilleninstantie.

Huisartsenpraktijken moeten patiënten hierover duidelijk informeren. skge heeft in dat kader een nieuwe modeltekst voor de website van huisartsen opgesteld. 
Voor meer informatie: zie onderstaande rubriek Vragen uit de praktijk en de website skge.nl.

Naar alle nieuwsberichten

8 april 2025

Een klacht verdient een goed gesprek; onze publicatie in Tijdschrift voor Klachtrecht
In de nieuwste editie van het Tijdschrift voor Klachtrecht vertelt Jiske Prinsen over het werk van skge, de kracht van bemiddeling en het belang van laagdrempelige klachtbehandeling in de eerstelijnszorg.

11 maart 2024

‘Een ontwikkeling waar we heel blij van worden’
We krijgen dagelijks tientallen telefoontjes. Vaak van patiënten die een vraag hebben over een voorval dat zich heeft afgespeeld rondom huisartsenzorg. Mensen vragen zich af of wat er gebeurt is wel oké is en of ze hierover bijvoorbeeld een klacht in kunnen dienen. Onze klachtenfunctionarissen staan al deze mensen te woord.

18 december 2023

Luisteren zonder oordeel; onze publicatie in het Medisch Contact
In het Medisch Contact spreken klachtenfunctionaris Margo van Weert en directeur Jiske Prinsen over het bemiddelen bij klachten en geschillen. Over de verbinding met de patiënt, de kracht van sorry zeggen en het bewegen naar de oplossing. Dit is een verkorte weergave van de publicatie in De Dokter.
Waardevolle informatie en kennis uit de praktijk voor patiënt & zorgverlener