Home > Uitspraken > Analyses > Factuurgeschillen
In de reglementen van de commissies staat dat de commissie een klager niet-ontvankelijk kan verklaren als het een geschil betreft over de niet-betaling van een factuur en daaraan geen inhoudelijke klacht ten grondslag ligt.
Dit heeft te maken met de taak van de commissie, die blijkt uit artikel 19 lid 1 van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg: de geschilleninstantie heeft tot taak geschillen over gedragingen van een zorgaanbieder jegens een cliënt in het kader van de zorgverlening te beslechten. Een klacht moet dus gaan over de zorg die door een zorgaanbieder aan een cliënt is geleverd.
In diverse uitspraken staat de vraag centraal in hoeverre sprake is van een factuurgeschil zonder inhoudelijke klacht.
Onderstaande analyses zijn bijgewerkt in de jaren:
– 2025
In de inhoudelijke uitspraak kunt u lezen in welk kalenderjaar de uitspraak gedaan is.
2025
Algemene lijn
De algemene lijn van de commissie blijkt uit de uitspraak 148954/168052 van de Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg . De cliënt klaagde over de factuur die hij van zijn zorgverzekeraar heeft ontvangen voor inzet van de crisisdienst tijdens de inverzekeringstelling van de cliënt. Omdat de cliënt niet klaagde over het handelen of nalaten van de zorgaanbieder zelf, is de cliënt niet-ontvankelijk in de klacht.
Wel inhoudelijke klacht
In een aantal uitspraken heeft de commissie geoordeeld dat niet alleen sprake is van een factuurgeschil, maar ook van een inhoudelijke klacht over de (kwaliteit van de) zorgverlening. De cliënten in deze uitspraken waren dan ook ontvankelijk in hun geschil.
Zie de uitspraken 254178/365494 en 31505/33956 van de de Geschillencommissie Ziekenhuizen en de uitspraak 147884/173339 van de Geschillencommissie Zorg Algemeen.
Geen sprake van niet-betaling
In andere uitspraken heeft de commissie cliënten ontvankelijk verklaard in hun klacht, omdat geen sprake was van niet-betaling. De cliënten hadden de facturen namelijk wel betaald.
Zie de uitspraken 232724/248453 van de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken en 222793/247787 van de Geschillencommissie Zorg Algemeen.
Klacht over Diagnose Behandelcombinatie (DBC)
Zorgaanbieders gebruiken DBC’s om geleverde zorg te declareren bij een zorgverzekeraar. Een DBC is een code die staat voor een bepaalde zorgprestatie.
Een klacht over een bepaalde DBC die in rekening is gebracht, valt onder de behandelingsovereenkomst. Dit blijkt uit de uitspraak 68463/128877 van de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken. Het gaat dan om de vraag of de juiste DBC in rekening is gebracht.
Gaat een geschil alleen over de ingangsdatum van een DBC, dan is de klager niet-ontvankelijk. Dit blijkt uit de uitspraak 171435/175988 van de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken.
Klacht ziet op informatieverstrekking over kosten
Een klacht die alleen gaat over niet-betaling van een factuur kan niet inhoudelijk worden behandeld, maar een klacht die gaat over informatieverstrekking door de zorgaanbieder over kosten van een behandeling wél. Dit blijkt uit de uitspraken 136316/147231 en 65850/94418 van de Geschillencommissie Ziekenhuizen.
Zorgaanbieders hebben op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg en de Regeling transparantie zorgaanbieders van de Nederlandse Zorgautoriteit een informatieplicht over de kosten van een behandeling. Hoever deze informatieplicht reikt en of de zorgaanbieder daaraan heeft voldaan, is aan de commissie om per geval te beoordelen.
Een klacht die gaat over de informatieverstrekking is (in ieder geval deels) inhoudelijk van aard en daarom kan de commissie dergelijke klachten inhoudelijk behandelen.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies en analytische cookies. Indien u zelf wenst te selecteren welke cookies u wilt accepteren klikt u op 'Cookie instellingen'. Hier vindt u tevens een overzicht van de cookies per categorie.
Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals genoemd in ons beleid. U kunt ook de cookies weigeren door op 'Weigeren' te klikken.
Bekijk privacyverklaring
Cookie instellingen Weigeren Accepteren
Cookie | Type | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "analytisch" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "functioneel" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
viewed_cookie_policy | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
Cookie | Type | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|---|
Google Analytics | permanent | 2 jaar | Deze cookie wordt geplaatst door Google en gebruikt om de statistieken van deze website bij te werken. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |